More Pics @ MySpaceAntics.com
More Pics @ MySpaceAntics.com


Wednesday, June 13

Mee Bandung Batu Pahat





Mee bandung Batu Pahat.. hmmm.. kat Batu Pahat ni bnyk mknn yg x dikomersialkan kt tpt lain.. Ank2 jati Batu Pahat yg ddk luar klu rindu mknn BP, t'pksa blk kampung br dpt mkn.. Tringat sepupu aku yg ddk KL, bermatian2 paksa mak aku bungkus mee bandung BP sblm naik bas pegi KL.. hehehee.. t'pksa gak mak aku singgah Odeon dulu sblm g stesen bas utk beli mee bandung spt mn yg di hajatkan sgt oleh sepupu aku tu..

Mee bandung Batu Pahat ni mmg x sama dgn mee bandung Muar. Mee bandung Batu Pahat ada 'rasa' yg tersendiri..Resepi ni aku just wt rujukan drp my.resepi. Dan ada penambahan yg aku buat. Okay, ini resepi nya ye..

Bahan-bahan blender:
5 bj bwg kecil
3 bj bwg putih
1 bj bwg besar
15 tangkai cili kering
10 kpg biskut merie
10 gm udang kering
1 cwn air

Bahan lain:
1/2 kg mee kuning
150gm kacang tanah hancur
1 ekor sotong kembang (hiris kecik2)
200 gm daging (rebus dan potong kecik)
air rebusan daging
sawi
1 bj telur
1 sdb sos tomato
2 sdb gula
garam secukup rasa
minyak utk menumis

Cara Buat:

Panaskan minyak. Tumis bahan blender hingga mendidih. Masukkan kacang tanah dan gaul. Biarkan sekejap. Masukkan air rebusan daging. Kalau masih pekat, masukkan sedikit air. Didihkan. Masukkan sotong kembang dan daging. Didihkan lagi. Masukkan telur, sawi, sos tomato, garam dan gula. Kemudian masukkan mee, gaul sekejap dan angkat. 

Mee bandung ni sedap di makan masa panas2. Tambah sikit sos tomato ke dlm mee bandung tuu.. Fuuuhh...mmg besssttt!!!!!!!!!!

Selamat mencuba!





2 comments:

  1. ATAU BOLEH BELI PERENCAH MEE BANDUNG BATU PAHAT DENGAN SAYA. lg senang nk masak.. sume already mix. siap da ade kacang. CONTACT SAYA. EMAIL:crazymoms0@gmail.com
    atau FB saya https://www.facebook.com/LovelyMomsShope resepi pon sy ade share di blog sy http://lovelymomsshope.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Puan.

    Saya Mohd Elias dari Rempah Warisan Enterprise telah membaca artikal Puan berkenaan mee bandung di blog

    Dipendekkan cerita artikal Puan itu bersesuaian dengan produk yang saya usahakan.

    Jadi dengan hormatnya saya ingin menjemput Puan sebagai Affiliate produk rempah mee bandung saya

    'Rempah Mee Bandung Warisan Pak Man Gemok Bp'

    1 rempah, 3 resepi | Batu Pahat 'famous' sejak 1970-an

    Kadar komisen antara RM3 hingga RM15 mengikut Pakej.

    1. Pakej rempah famili
    --2 pek komisen RM3
    --5 pek komisen RM5
    --10 pek komisen RM10
    --40 pek komisen RM15

    2.Pakej rempah kedai makan
    --Pakej Rakan Niaga Konsainmen RM5 (passif dan berterusan selagi ada belian)
    --200 pek komisen RM10 (passif dan berterusan selagi ada belian)

    Banner untuk diletak di blog ada disediakan pelbagai saiz-
    -125x125
    -180x180
    -300x300
    -728x90
    -160x600

    Untuk pengetahuan Puan. Tiada sebarang nombor telefon saya atau emel yang dipamerkan diwebsite rempahwarisan.
    Bertujuan untuk mengelakkan prospek yang Puan bawa ke web menghubungi saya secara terus.
    Telefon dan emel diberikan hanya selepas pembelian dibuat melalui link affiliate Puan.

    Ini link jemputan saya, http://my.converzly.net/adminrwe

    Program Affiliate saya adalah percuma dari sebarang yuran dan tanpa modal beli produk.

    Hanya perlu letakkan banner promosi affiliate di blog Puan sahaja.
    Atau jika Puan berkesempatan boleh juga sebarkan link URL affiliate Puan di media sosial.

    Jika ada sebarang pertanyaan Puan boleh whatsapp saya di 019 7309421

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete