More Pics @ MySpaceAntics.com
More Pics @ MySpaceAntics.com


Monday, February 20

Ketam Masak Telur Masin


Ni lauk yg aku msk semalam.. ltk kt pesbuk ramai yg mntk resepi..x krg jgk yg meleleh air liur!!hehehehee.. resepi ni aku amik dr bbrp sumber kt internet pastu olah ikut selera tekak aku..:) orait guys, ni resepi nya..

Bahan-bahan:
1/2 kilo ketam bunga (di belah 2)
3 sdb tpg jagung
3 bj bwg putih - di tumbuk halus
10 helai daun kari
5 bj cili padi - potong kecik
3 sdb susu cair
4 bj telur masin - rebus dan ambil kuning telur je. (aku campur putih telur sket..syg nk buang smua..)
garam
minyak

Cara buat:
Gaul ketam dgn tepung jagung. Panaskan minyak dan goreng ketam hingga kekuningan. Angkat dan ltk tepi.
Minyak bks menggoreng ketam, tinggal kan dalam 3 - 4sdb. Tumis bwg putih hingga garing.
Masukkan cili api dan daun kari. Tumis hingga naik bau.
Masukkan susu cair dan telur masin. Masukkan garam sket. Gaul rata lps tu masukkan ketam.
Masak kejap je sekadar bhn2 digaul rata dgn ketam.
Angkat dan hidangkan. Ms hidang tu, aku curah sket lg susu cair ats ketam tu. X yah bnyk, cuma nk kasi naik lg dia pnye rs lemak tu.. enjoyyy!!!



Seriously, aku rs mskn ni menyerlahkan lg rs ketam. Daun kari tu memang menaikkan flavour ketam tu.. huhuhuu.. incek hubby tmbh smpi 3 pinggan smlm!! lps tu bising, x lrt nk gerak sbb perut knyg sgt!!hahahahaa..

2 comments: