More Pics @ MySpaceAntics.com
More Pics @ MySpaceAntics.com


Thursday, February 2

Sambal udang

Sambal udangggg... aku n hubby mmg gile seafood..sebulan skali msti g mkn kt sabak awor.. mkn 2 org tp berjenis2 seafood yg kitaorg oder..hahahahaa.. hmmm.. pic di ats menunjukkan sambal udang yg aku msk last week.. kalo aku.. sambal udang msti pedas n manis.. tp terpulang la kan.. ada yg suke pedas semata2.. kalo aku.. sambal tumis lbh2 lg yg  di mkn dgn nasi lemak misti mau manis lebeh sket... jgn kna kencing manis potong kaki suda..huhuhuu.. x pe la..mkn sedap dulu..sakit kemudian.. bole gitu?? lgpun wt perabih duit aku je byr insurans mhl2 tiap bln.. rugi medical card kalo x digunakan...hahahahaa.. okey, sambil layan pic kt ats ni.. layan resepi aku kt bwh ni plk.. resepi simple n sng jek.. pejam mata pun bole msk.. ;p

Bahan-bahan:
1/2 kg udang pici - di buang kulit tp jgn buang sesungut
1 ulas bwg bsr
5 ulas bwg kecik
3 ulas bwg putih
segenggam lada kering
3 sudu asam jawa + 1 cwn air
1 cwn air
1/2 cwn gula
3 sdb brown sugar
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara buat:
Blender lada kering dgn bwg.  Panaskan minyak, bile dah panas masukkan lada blender tadi. masukkan air asam. Didihkan lg dan masukkan lg 1 cwn air. Masukkan gula dan brown sugar. Masak sekurang2 nya 1/2 jam hingga pekat. Masukkan udang dan masak dlm 10 minit. Masukkan garam secukup rasa.

Note: masak sambal tumis ni klu blh biar lama. Sekurang2 nya 1 jam utk dapat kepekatan & dan warna sambal yg menarik. Jgn lupe..api pun kna pelan jek..

Selamat mencube!

No comments:

Post a Comment