More Pics @ MySpaceAntics.com
More Pics @ MySpaceAntics.com


Friday, February 3

Pot..pet..pot..pet.. brownies again (Chocolate Fudge Brownies..)

1st pic

Assalamualaikum.. ms menulis blog ni aku kt opis. Turn keje hr minggu. Sementara tggu budak2 ni anta report, makcik sempat2 kan menulis..hihihi.. Okay, tajuk kita pd kali ini adlh Chocolate Fudge Brownies. Hmm..bercerita psl brownies ni, mmg sronok.. sronok sbb nk citer pengalaman2 lps aku yg dh bbrp kali wt percubaan buat brownies ni. Aku x minat brownies yg cake alike.. Aku suke brownies yg fudgy inside but the crust crispy outside.. Tgk dia pnye crust, mcm crack lava gunung berapi!! ;p Mcm pic ni.. klu yg x familiar, tgk brownies aku ni cm slh resepi jek.. hahahahaa.. but for me, this is the perfect brownies look..

Sblm ni, aku pnh citer.. bbrp kali percubaan buat brownies menemui kegagalan. X pts asa, aku trs cari dan mencari teknik wt brownies yg terbaik. Nak wt brownies pun kna wt homework dulu tau.. hihihi.. korang tgk pic kt bwh ni. Ni rupe brownies dgn resepi yg sama dgn brownies kt ats ni.

 2nd pic

Nampak beza kan?? Brownies aku yg ni, rupe mcm kek biase jek..:( sbb frust x dpt rupe yg aku nak, aku tabur gula icing..huhu.. tp ni ms awl2 percubaan dulu.. Skrg bile dah tau teknik yg betul.. makcik sgt gembira dgn hasil nye ok..  So utk dpt brownies crust mcm pic brownies yg 1st tu, aku dah pnh membebel kt entry brownies yg sblm ni.. x yah membebel bnyk2, kt bwh ni aku bubuh resepi nya ye..

Bahan-bahan:
170gm dark chocolate
6 sdb unsalted butter
1/4 cwn serbuk koko
2 bj telur
1 cwn gula castor
3/4 cwn tepung gandum
1/2 sdk garam
1 sdk baking powder
1 sdk esen vanilla
9' inch x 9' inch baking pan
kertas minyak


Cara Buat:
Panaskan oven 180 celcius.
Alas kan baking pan dgn kertas minyak.
Cairkan dark chocolate, butter n serbuk koko secara double boiler. Ketepikan.
Dalam bekas lain, pukul telur dan gula. Masukkan esen vanilla dan garam (gunakan hand mixer).
Masukkan coklat yg dicaikan td (gunakan senduk kayu je).
Masukkan tepung, baking powder (gunakan senduk kayu jgk. Gaul sekadar sebati).
Masukkan dalam oven. Bakar selama 30 - 40 minit.
Sejukkan ats cooling rack. Potong ikut bar yg di sukai.

Layan lg pic yg menggegarkan tekak kt bwh ni ek.. ;p


No comments:

Post a Comment