More Pics @ MySpaceAntics.com
More Pics @ MySpaceAntics.com


Thursday, February 2

Mee Rebus Johor





Last week buat mee rebus ni..masukkan dlm fb..ramai plk yg kecur liur tgk..okay..kt cni aku share resepi nya..amik resepi kt sini .. ada sikit2 aku ubah n olah ikut kesesuaian tekak n lps merujuk brg2 yg aku ada kt dlm fridge..hihihii..



Bahan-Bahan
1 kilogram mee kuning dan dicelur
300 gram taugeh - dlm pic ni aku x ltk pun..
2 tangkai daun sup dan dihiris
2 tangkai daun bawang dan dihiris
8 biji cili merah dan dihiris - aku guna cili ijau..
4 keping tauhu goreng dan dihiris
Sedikit bawang goreng
6 biji telur dan dibelah
6 biji limau kasturi dan dibelah
2 biji kentang di rebus dan dihiris nipis

Bahan Penumis Dikisar
2 sudu besar ketumbar
8 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
18 tangkai cili kering
1 sudu kecil jintan kasar
1 sudu kecil jintan manis


Bahan Kuah
300 gram daging dan dicincang - aku guna filet ayam
200 gram tetel dan direbus - x bubuh
300 gram keledek dan direbus dan di blend lumat
250 gram udang basah - aku pki 50gm udang kering
5 sudu besar taucu - x bubuh
1 cawan kacang tanah dan ditumbuk halus - x bubuh
1 batang serai dan diketuk
2 sentimeter lengkuas dan diketuk - x bubuh jgk!hehehee..
½ cawan minyak masak
Garam, gula dan air secukupnya

Cara Penyediaan
  • Panaskan minyak masak dalam periuk.
  • Tumiskan bahan penumis hingga garing.
  • Masukkan daging/ ayam dan udang kering.
  • Gaulkan supaya bercampur rata.
  • Masukkan keledek, serai, garam dan gula. Kacau selalu supaya tidak hangit.

No comments:

Post a Comment