Tuesday, February 14

Nasi Gaul (Resepi Orang Banjar)

Hmmmm..bercerita psl nasi gaul ni.. Nasi gaul ni masakan tradisi masyarakat banjar kt Johor.  Aku mmg org banjar, anak banjar. Mama n abah ku org banjar. Hubby ku sebelah ayah dia mmg keturunan banjar. :) Aku bisa besurah banjar dan masih mengekalkan bahasa itu bile 'speaking' dgn mama aku.. Hihihii..okay, ini resepi nya...

Bahan-bahan: Hidangan utk 5 org

1/2 kg Beras basmati
5 ulas bwg kecik
3 ulas bwg putih
2 sdb minyak sapi

1 ekor ayam -potong 12 ketul
1 cwn sos tomato
5 cwn air
garam
rempah tumis (4 sekawan)

Cara Buat:
1) Rebus ayam dgn 5 cwn air. Masukkan sos tomato, rempah tumis dan garam. Rebus hingga ayam empuk. Bila ayam empuk, angkat ayam dan ketepikan. Air rebusan jgn di buang.
2) Hiris bwg kecik & bwg putih. Panaskan kuali dan cairkan minyak sapi. Tumis bwg dgn minyak sapi hingga kekuningan.
3) Basuh beras dan toskan. Masukkan bwg dgn minyak sapi. Gaul rata dgn beras. Masukkan air rebusan ayam dan masak nasi. (Guna rice cooker je sng...)

Acar:
1 bj timun - di racik kasar
2 bj tomato - di racik kasar
3 bj lada merah
3 bj lada hijau
1 bj bwg besar - di mayang halus dan gaul dgn 1 sdk garam
1/2 cwn sos tomato
1 inci belacan - di bakar
1 cwn air panas

Cara buat:.
1) Hancurkan belacan dgn air panas.
2) Masukkan timun, tomato, cili merah, cili hijau dan bwg besar.
3) Masukkan sos tomato dan gaul rata dgn segala bhn2 di ats.

Enjoy... Resepi yang mudah + sedap dan enak!! Kalo masak nasi gaul ni.. mmg x blh thn. Bau semerbak 1 rumah! hehehehee..






8 comments:

  1. Salam Ilyani..
    Salam kenal dari akak

    Kat Johor ni mmg banyak sangat masyarakatnya.. ada jawa, bugis banjar dan lain2
    Akak selalu dengar org banjar tapi akak tak pernah lagi dengar cara percakapan atau dielek mereka.. tentu menarik kan.. kalau jawa dan bugis mmg dah biasa sebab akak ada juga campuran sikit2 antara jawa , bugis dan betawi.. sebelah mak dan ayah..

    nasi ni nampak menarik nanti akak nak cuba.. akak mmg suka sangat makan nasi yg macam ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kak azlita..

      tq sudi menjenguk blog sy.. resepi nasi gaul ni cuma org banjar belah johor je yg tau.. Kalau tnya banjar belah selangor n perak, diaorg pn x tau resepi ni. Cuba la kak. Sng je resepi ni. Insyallah, dijamin sedap.. tambah2 lg org yg mmg handal masak mcm kak azlita ni.. Gerenti org yg merasa tu mkn sampai menjilat pinggan.. ;)

      Delete
  2. sadap aruwah umak koo selalu maulah nasik gaul ine.... kauoolah satu-satu aanak banjar yang mengekal kan prestasi banjar.... amun kada ida kaauooo sapa lagi yang hingkat mmemperkenalkan nasik banjar ini.

    banjar tatap maju ke hadapan ,, jaa orang kita boleh bersorah kita jua hingkat meolah....

    ReplyDelete
  3. MSAK JGN XMSK KAK..,HUHUHU...BALI DH TUNGGU TU...

    ReplyDelete
  4. Resepi dari arwah nenek aku.... Parit bandan....

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,akhirnya jumpa gak resepi nasi ayam banjar sori tak tau pula nasi ni namanya nasi gaul dah lama cari resepi ni tq so much diatas pengajaran resepi ini.

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum. Nah napatiya behaga Dah kulaan banjar. Ngaranku nani. Aku gin kade tahu ngarannya nasi gaul. Kainna handak maulah..

    ReplyDelete