More Pics @ MySpaceAntics.com
More Pics @ MySpaceAntics.com


Saturday, February 11

Sambal sotong

All time favourite ini sambal tau.. hihihi.. smlm hr sabtu pn aku pulun keje. Gile nk kumpul cuti sbb lg 2 mggu nk g holiday.. huhuhu.. tnye hubby pg td dia mkn ape.. dia dgn muke sedih ckp, abg mkn roti je bekfes td. Huh.. hubby ku.. kalo mkn roti je time bekfes dia sanggup mogok lapo! Hehehehe.. blk keje, aku tgk incek hubby dgn cousin dia tgh operate dapur aku. Dah lama dapur aku tu api merah, abes kuali periuk jadi 'geseng' org jawa ckp. Geseng tu, bontot kuali dah jd itam bekarat! huhuhu.. setel keje diaorg dlm pkl 1 lbh br aku strt msk. Api dapur dh cantek, lalu incek hubby dgn nada memerli.. api dah cantek tu.. slalu2 la msk sedap2 ek.. huh! ada mkna rupenye.. hihihi.. lalu aku pn membalas.. api dah cantek ni bole la mintak kuali Tefal ke.. cpt2 incek hubby malarikan diri.. hahaha.. ala, kuali cantek ke huduh ke.. yg penting masak! Ada kuali mahal2 cantek2 pn, tp xmo masak, baik jual blk je kt pasar karat (klu kt bt pht ni, psr karat tu tpt org asli jual brg2 terpakai dr s'pore..) hehehe.. okay, ni resepi sambal sotong ye..

Bahan-bahan:

1/2 kg sotong - potong bulat2
1 ulas bwg bsr
5 ulas bwg kecik
3 ulas bwg putih
segenggam lada kering
3 sudu asam jawa + 1 cwn air
1 cwn air
1/2 cwn gula
3 sdb brown sugar
garam secukup rasa
minyak untuk menumis

Cara buat:
Blender lada kering dgn bwg.  Panaskan minyak, bile dah panas masukkan lada blender tadi. masukkan air asam. Didihkan lg dan masukkan lg 1 cwn air. Masukkan gula dan brown sugar. Masak sekurang2 nya 1/2 jam hingga pekat. Masukkan sotong dan masak dlm 10 minit. Masukkan garam secukup rasa.

No comments:

Post a Comment